Rekenlijn: beginnen met restsommen

De restsommen

rekenlijn restsommenWanneer je aan het eind van band 1 van Rekenlijn toe komt, zijn er een aantal sommen die nog niet behandeld zijn. Dit noemen we de Restsommen. Dat zijn de sommen 4+3, 6+3, 7+3 en 6+4. In de laatste fase van Rekenlijn (band1) zijn dat de sommen we we ons mee bezig houden.

+3 sommen op de getallenlijn

Om de eerste drie restsommen (4,6,7 +3) aan het kind aan te leren, is het van groot belang dat het kind de +2 sommen goed kent. rekenlijn restsommenDit is namelijk de rekenstrategie die het kind zich eigen moet maken. Om te beginnen kun je gebruik maken van de getallenlijn. Je laat, op een visuele manier, zien wat precies de bedoeling is. Op dit handgeschreven werkblaadje is te zien dat eerst de som 4+2 getekend en beantwoord moet worden. Daarna kan, met een andere kleur, een tweede boogje getekend worden en daarmee ook de som 4+3 beantwoord worden. Ditzelfde kun je doen met de sommen 6+3 en 7+3.

+3 sommen uit het hoofd

Wanneer het kind voor meerdere keren bovenstaande (of soortgelijke) oefeningen heeft gedaan kan er een stapje verder worden gezet. rekenlijn restsommenWe gaan dan hetzelfde doen, maar dan zonder getallenlijn. We gaan nu proberen uit het hoofd te werken. Het is van groot belang dat het kind de juiste rekenstrategie toepast, omdat er niet doorgeteld mag worden. Dit is een rekenstrategie die geen stand kan houden, waardoor de kinderen in een later stadium vastlopen.

Hiernaast zie je een foto van een werkblad waarop een kind de sommen uit het hoofd moet maken, maar er nog wel duidelijk is welke strategie er gebruikt moet worden. Eerst +2 en daar 1 bij doen. Door dat je eerst +2 uitrekent en daar een bij moet doen, is de slagingskans van de som ook groot. Je laat daarmee zien dat de sommen “supermakkelijk” zijn, zolang ze op de juiste manier worden uitgerekend.

Flitskaartjes restsommen +3

Om de restsommen verder te oefenen heb ik kaartjes gemaakt waarop met klittenband het juiste cijfertje kan worden geplakt.

rekenlijn restsommen

In een later stadium van Rekenlijn  kan dit volledig uit het hoofd worden gedaan, maar als tussenstap kun je een kaartje neerleggen waarop de bijbehorende +2 som staat. Zo heeft een kind altijd een geheugensteuntje van de juiste strategie. Naar aanleiding van het antwoord op 6+2 kan de som 6+3 gemaakt worden.

In een later stadium ga je op exact dezelfde manier de som 6+4 aanleren. Dit doe je door als tussenstap 6+3 te gebruiken of 5+4. Dit kun je doen afhankelijk van welke van de twee sommen het kind het best beheerst.

Nog later ga je ook de omkeersommen aanleren; 3+4, 3+6, 3+7 en 4+6. Hierover zal ik schrijven zodra ik daar meer mee heb gewerkt.

 

Geef jouw reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *