Rekenlijn – Rechterkant of Linkerkant?

Ruimtelijke begrippen

Vorige week heb ik al eens iets geschreven over het aanleren van de ruimtelijke begrippen LINKS en RECHTS. Nu gaan we een stapje verder met het aanleren van de begrippen AAN DE LINKERKANT en AAN DE RECHTERKANT.

rekenlijn linkerkant rechterkant

Je kijkt nu niet alleen  naar de opzichzelfstaande begrippen, maar meer kijkt naar waar een voorwerp staat ten opzichte van een ander voorwerp.

Allereerst zet je een voorwerp (de paarse dino) in het midden. Je kunt daarbij gebruik maken van een leeg blaadje waarop je in het midden een streep zet. Je kunt het voorwerp ook gewoon op de tafel zetten.

Daarna geef je steeds een ander voorwerp aan en vraag om dit voorwerp (bijv. een gele dino) aan de resp. LINKER- of RECHTERKANT te plaatsen.

Even controlerenrekenlijn linkerkant rechterkant

Om de gedane opdracht visueel inzichtelijk te maken kun je het, samen het kind, even controleren met behulp van een blaadje zoals te zien op foto 1. Je kunt dit blad natuurlijk ook tijdens de opdracht gebruiken als je kind het nog lastig vindt.

rekenlijn links rechtsTussenstap

Is het nog een stap te ver? Gebruik dat de pagina met twee handen zoals op deze foto te zien is! Door steeds de eigen handen op het papier te leggen heb je een mooie tussenstap voor kinderen die nog niet zo ver zijn!

 

Geef jouw reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *