Rekenlijn – verschil tussen 4 en 5

Het opmerken van een probleem in Rekenlijn

Wanneer je met je kind met de blokjes- of de getallenlijnen van Rekenlijn werkt, zal je ongetwijfeld merken dat het kind lastig het verschil kan zien tussen twee getallen. Dat was ook wat er op mijn pad kwam vandaag. Ik merkte al gauw dat er een moeilijkheid zat ik het verschil tussen de 4 en de 5. Dat heb ik als volgt opgelost.

 Precies in het midden

Omdat bij de blokjes- en getallenlijnen de term “precies in het midden” vaak voorbij komt, heb ik als eerst een stift precies in het midden van de blokjeslijn laten leggen.

rekenlijn verschil getallen

Op deze manier wordt de aandacht even extra getrokken naar de plek van het midden. Vervolgens gingen we uitkiezen met welk getal we aan de slag gingen; 4 of 5? In dit voorbeeld kozen we de 4 en legde ik het cijfer 4 op ons werkblad. Dit opnieuw om de aandacht te vestigen op waar we precies mee bezig waren.

Blokjes neerleggen

Dan komt het moment dat het kind de blokjes op de blokjeslijn moet gaan leggen.

rekenlijn verschil getallen

Je kunt natuurlijk ook totaal andere voorwerpen gebruiken, zoals bijvoorbeeld dino’s! Dit hebben we gedaan met een hoop hocuspocus en gegoochel. Om de beurt waren we de goochelaar en moesten we het juiste aantal op het werkblad toveren. Maar het zo leuk en gezellig als je zelf wilt!

Controleren

Wanneer de goocheltruc voorbij was en ik mijn ogen open mocht doen, konden we kijken of de truc geslaagd was.

rekenlijn verschil getallen

Om het dan nog even extra te controleren pakte ik twee ingevulde blokjeslijnen erbij. Het kind moet hieruit dan de bijbehorende lijn kiezen, waarbij je niet moet vergeten om ook even de aandacht te vestigen over het waarom van het antwoord. Wijs het kind op de overeenkomst tussen de “dino-lijn” en de rode blokjeslijn. Geef duidelijk aan dat ze hetzelfde zijn en waarom het antwoord dus goed of fout is!

Visueel maken

Vergeet niet om te blijven schrijven! Het kan bijvoorbeeld handig zijn om steeds dezelfde zin te herhalen, zoals: “5 is precies in het midden”!

rekenlijn verschil getallen

Door dat steeds te herhalen en er een handgebaar bij te gebruiken onthoud het kind beter wat het antwoord op de vraag is. Daarnaast schrijf je dit soort standaardzinnen altijd op! Tenslotte leren kinderen met Downsyndroom beter met visuele hulpmiddelen erbij!

Zelf toepassen

Wanneer jou kind moeite heeft met andere getallen, dan gebruik je vanzelfsprekend die getallen die het kind moeilijk vind. Je kunt de opdracht makkelijker maken door getallen te kiezen die ver bij elkaar vandaan liggen. Of juist moeilijker door het kind te laten werken met drie in plaats van twee getallen. Ga bij het werken met Rekenlijn helemaal uit van het niveau en de belevingswereld van jouw kind!

 

Geef jouw reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *